Analisis SWOT dalam Menentukan Strategi Pemasaran (Studi Kasus Mie Gacoan Antasari Bandar Lampung)
DOI:
https://doi.org/10.70716/ecoma.v2i3.74Keywords:
EFE, IFE, Marketing Strategy, Mie Gacoan, SWOTAbstract
This study analyzes the marketing strategy of Mie Gacoan using the SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) method to formulate relevant competitive strategies. Through the IFE (Internal Factor Evaluation) matrix, strengths such as unique menu variations, competitive pricing, and strategic locations were identified. Meanwhile, weaknesses include limited production capacity and dependency on local raw materials. The EFE (External Factor Evaluation) matrix highlights major opportunities, including the fast-food consumption trend and the growth of digital platforms, as well as threats such as intense competition and raw material price fluctuations. The analysis results indicate that Mie Gacoan is positioned in Quadrant I, suggesting the potential to adopt an aggressive growth strategy. This strategy includes menu innovation, market expansion through digital platforms, and increasing production capacity. With a total IFE score of 3.80 and EFE score of 4.20, Mie Gacoan has significant opportunities to enhance its competitiveness in the fast-food market.
Downloads
References
Afriliani, M. (2023). Pemanfaatan Digital Marketing (Aplikasi Gojek-Gofood) Pada Umkm Pak Amin Dalam Meningkatan Pemasaran Produk Pada Masa Pandemi Covid 19 (Doctoral Dissertation, Stie Pembangunan Tanjungpinang).
Alwi, M. S., Aprilia, L., Aprilia, D., Kuntiani, R., & Limantara, A. D. (2024). Evaluasi Strategi Pemasaran Digital Produk Emina Varian Brightening Dengan Metode Quantitative Strategic Planning Matrix (Qspm) Dalam Upaya PENINGKATAN DAYA SAING PRODUK. Prosiding Simposium Nasional Manajemen dan Bisnis, 3, 1285-1294.
APRILIA, D., & SARI, P. N. (2023). Pengaruh Brand Image, Persepsi Harga, Dan Service Quality Terhadap Keputusan Pembelian Mie Gacoan Cabang Mawar Pada Masyarakat Solo Raya (Doctoral dissertation, UIN Surakarta).
Assidiqi, M. H., & Suranto, I. (2024). Analisis Swot Untuk Meningkatkan Penjualan Produk (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).
Dongoran, D., & Ardana, T. N. (2024). ANALISIS MANAJEMEN STRATEGIK PADA MCDONALD'S: STUDI KASUS WARALABA RESTORAN CEPAT SAJI DENGAN PENDEKATAN SWOT PERIODE OKTOBER-DESEMBER 2011. Jurnal Ilmu Manajemen, Bisnis dan Ekonomi (JIMBE), 2(1), 44-50.
Fitriawati, A. T. (2024). Eksplorasi Potensi Pasar Global bagi Restoran Gacoan di Klaten melalui Platform E-Commerce Gofood. Management Sriwijaya: Proceedings of Economic Innovation, 1, 1-9.
Lubis, P. K. D., & Limbong, N. (2024). Analisis Kelayakan Bisnis Mie Gacoan. Future Academia: The Journal of Multidisciplinary Research on Scientific and Advanced, 2(4), 749-760.
Marisca, R. P. R., Kusumaningtyas, D., & Paramitha, D. A. (2024). PENGARUH KUALITAS PRODUK, KUALITAS PELAYANAN, DAN HARGA TERHADAP LOYALITAS PELANGGAN PADA UMKM “BAKSOKUY. ID” DI KABUPATEN TULUNGAGUNG. Prosiding Simposium Nasional Manajemen dan Bisnis, 3, 192-202.
Nasution, U. B., Yuliasih, M., Judijanto, L., Putra, S. D., Stj, R. C. M. A., & Setiyono, K. (2024). BISNIS KULINER: Teori dan strategi pengembangan bisnis kuliner. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Pradini, G., Lutfiana, H., & Awaloedin, D. T. (2024). The Role of Public Relations In Improving Environmental Quality Through Green Marketing Stuja Coffe Jakarta. International Journal of Education, Information Technology, and Others, 7(2), 174-183.
Pralampita, R., Mevitasari, A., & Adriana, E. (2024, September). Menciptakan Kepuasan Pelanggan melalui Pengelolaan Persepsi Harga dan Kualitas Layanan di Mie Gacoan. In Prosiding Seminar Nasional Ekonomi dan Bisnis (Vol. 4, pp. 149-160).
Pramiarsih, E. E. (2024). Perilaku Konsumen Di Era Digital. Deepublish.
Rahmadani, F., Putri, D., Sermina, A., & Nofirda, F. A. (2023). Penerapan Analisis SWOT terhadap Persaingan Strategi Pemasaran (Studi Kasus Mie Gacoan Pekanbaru). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 30138-30143.
Rusli, M. (2021). Merancang penelitian kualitatif dasar/deskriptif dan studi kasus. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2(1), 48-60.
Salsabila, A. S., Herawati, Y., & Hushori, A. (2024). Analisis IFAS dan EFAS sebagai Perencanaan Strategi untuk Melakukan Pengembangan Usaha pada PD Mie Ayam Berkah Palembang. Jurnal Terapan Ilmu Ekonomi, Manajemen dan Bisnis, 4(1), 18-25.
Sitompul, R. S. U., Saragih, A., Raharti, R., Siregar, A. N., & Nurbaiti, N. (2024). PENERAPAN TEKNOLOGI DIGITAL MARKETING UNTUK MENINGKATKAN STRATEGI PEMASARAN PADA BISNIS KULINER MIE GACOAN. Musytari: Neraca Manajemen, Akuntansi, dan Ekonomi, 10(6), 11-20.
Wati, S. A., & Armaniah, H. (2024). Analisis Strategi Pemasaran untuk Meningkatkan Tingkat Hunian Kamar di Brits Hotel Puri Indah dengan Menggunakan Analisis SWOT. Wawasan: Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi dan Kewirausahaan, 2(4), 157-177.
Wijayaningsih, R., Thoyibah, A. U., Febriansyah, D., Capritalim, M., Anggitasari, R., Aslamiyah, S., ... & Rohaedi, T. B. (2024). PENERAPAN BISNIS PLAN PADA USAHA MIE GACOAN. Musytari: Neraca Manajemen, Akuntansi, dan Ekonomi, 5(11), 61-70.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Umi Kulsum, Tanti, Ulfia Anis Arroisah, Vicky F Sanjaya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.