Pengaruh Metode Tugas, Ceramah, dan Diskusi Terhadap Pemahaman Materi Akuntansi pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Surakarta 2021: Studi Kasus
DOI:
https://doi.org/10.70716/ecoma.v2i2.49Keywords:
Assignment Method, Lecture Method, Discussion Method, Level of UnderstandingAbstract
This research aims to determine the effect of the assignment method, lecture method, and discussion method on the level of understanding of lecture material among accounting students at the Muhammadiyah University of Surakarta class of 2021. This research is motivated because the lecture method and assignment method are considered not to influence the level of understanding, while the discussion method does. level of understanding. This type of research is descriptive quantitative research. The population in this study was UMS accounting students Class of 2021, totaling 515 people. Based on the population, the sample taken was 34 people. The type of data used is primary data collected using questionnaire techniques. The research results show that: 1) t count (Task Assignment Method) 2.226 > 2.032; 2) t count (Lecture Method) 0.735 < 2.032; and 3) t count (Discussion Method) 3.415 > 2.032. The conclusion is that there is an influence between the assignment method and the discussion method on the level of understanding of lecture material among UMS Class of 2021 accounting students, while the lecture method has no influence.
Downloads
References
Arifin, Z. (2016). Tiga Alternatif Pendekatan Pembelajaran Ditinjau Dari Sudut Pandang Psikologi. SABILARRASYAD: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Kependidikan, 1(1).
Arini, A. (2013). Pengaruh Metode Diskusi Tipe Syndicate Group Terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Bergas Kabupaten Semarang Semester II Tahun Ajaran 2012/2013 (Doctoral dissertation, Program Studi Pendidikan Matematika FKIP-UKSW).
Arnitasari, N. H., & Gaudiawan, A. V. E. (2019). KEAKTIFAN MAHASISWA STKIP WIDYA YUWANA DALAM MENGIKUTI PERKULIAHAN. CREDENDUM: Jurnal Pendidikan Agama, 1(2), 17-25.
Faizin, M., Khamalia, N. A. N., Zuhroh, N. E., & Pitaloka, A. F. (2022). Efektivitas Metode Resitasi Dalam Konsep Pendidikan Islam Perspektif Peserta Didik Abad 21. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 10(1), 178-184.
Ilyas, M., & Syahid, A. (2018). Pentingnya metodologi pembelajaran bagi guru. Al-Aulia: Jurnal Pendidikan dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 4(1), 58-85.
Irsyad, T., Wuryandini, E., Yunus, M., & Hadi, D. P. (2020). Analisis Keaktifan Mahasiswa dalam Proses Pembelajaran Statistika Mulitvariat. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(1), 89-96.
Ismail, M. I. (2011). Pemberian rangkuman sebagai strategi pembelajaran. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 1(1)
Lestari, S. A. (2019). PENGARUH PENGGUNAAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE TWO STAY TWO STRAY TERHADAP PEMAHAMAN KONSEP DAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA (Penelitian Kuasi Eksperimen pada Tema rgan Gerak Hewan dan Manusia dengan Subtema Manusia dan Limgkungan di Kelas V SDN Cicalengka 08 Tahun Ajaran 2019/2020) (Doctoral dissertation, FKIP UNPAS).
Mbatono, R. N., Syamsu, S., & Kendek, Y. Pengaruh Pemberian Tugas Awal dengan Model Pembelajaran Kooperatif tipe Investigasi Kelompok terhadap Pemahaman Konsep Fisika Siswa Kelas VII SMP Karuna Dipa Palu. JPFT (Jurnal Pendidikan Fisika Tadulako Online), 5(3).
MENONGKO, D. A. (2020). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KEMAMPUAN MOTORIK HALUS ANAK MELALUI METODE PEMBERIAN TUGAS DI TK MARANATHA KAWUA KABUPATEN POSO (Doctoral dissertation, Universitas Tadulako).
Murad, M. (2023). Keberanian Mengemukakan Pendapat dan Pemahaman Siswa. Journal on Education, 6(1), 775-786
NIRWANA, R. D. (2022). STUDI KOMPARATIF METODE PENUGASAN (RESITASI) DAN METODE PEER TUTORING TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA (Quasi Eksperimen Pada Mata Pelajaran Tahun Ajaran 2021/2022) (Doctoral dissertation, Universitas Siliwangi).
Sovia, E. (2018). Penerapan Metode Ceramah Terhadap Hasil Belajar Kognitif Biologi Siswa Kelas VIII. A Pada MTs Darul Mujjahidin Kabupaten Rokan Hulu Ajaran 2017/2018 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau).
Widiastuti, W., & Kania, W. (2021). Penerapan metode diskusi untuk meningkatkan kemampuan berfikir kritis dan pemecahan masalah. Jurnal Pendidikan Ekonomi Indonesia, 3(1), 259-264.
Yuliyanti, N. (2022). Teori Ceramah & Pemberian Tugas Dalam Sekolah Mengah Pertama (SMP) di Lingkungan Kelas Dalam Pelajaran IPS.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Almira Ayudia Mahsa, Muzakar Isa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.