Human Resource Performance Management Strategies to Enhance Employee Retention Through Job Satisfaction

Authors

  • Diana Fatmawati Program Studi Manajemen, Universitas Bumigora, Mataram, Indonesia
  • Izzuddin Nazmi Management, Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah, Pahang, Malaysia
  • Nurul Falah Program Studi Manajemen, Universitas Bumigora, Mataram, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.70716/ecoma.v3i1.137

Keywords:

performance management, HR, job satisfaction, employee retention, organizational strategy

Abstract

Human resource (HR) performance management plays a strategic role in improving employee retention through job satisfaction. This study aims to analyze effective performance management strategies in creating a work environment that supports employee satisfaction, thus reducing turnover rates. The method used in this research is a quantitative approach with a survey conducted on employees from various industries. The findings of the study indicate that factors such as a fair performance evaluation system, performance-based rewards, training and development, and good organizational communication have a positive impact on job satisfaction. High job satisfaction directly affects employee loyalty and reduces the intention to change jobs. Therefore, organizations need to implement holistic performance management strategies that focus on employee well-being to improve workforce retention. The implications of this study emphasize the importance of managerial roles in creating effective and sustainable performance policies to maintain workforce stability in the long term.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amelyawati, F., Herachwati, N., & Nadia, F. N. D. (2023). Meningkatkan Daya Saing Melalui Manageman Sumber Daya Manusia (MSDM) Sebagai Strategi Peningkatan Kinerja. Briliant: Jurnal riset dan konseptual, 8(1), 22-37.

Andayani, T. B. N., & Hirawati, H. (2021). Pengaruh Pelatihan Dan Pengembangan Sdm Terhadap Kinerja Karyawan Pt Pos Indonesia Cabang Kota Magelang. Jurnal Ilmiah Manajemen Ubhara, 3(2), 11.

Aprianti, D. E., Mahrinasari, M. S., & Hayati, K. (2025). Pengaruh Pelatihan dan Pengembangan Terhadap Kepuasan Kerja. Jurnal Ilmiah Permas: Jurnal Ilmiah STIKES Kendal, 15(1), 189-198.

Astuti, D. P., & Panggabean, M. S. (2014). Pengaruh Kompensasi Terhadap Retensi Karyawan Melalui Kepuasaan Kerja Dan Komitmen Afektif Pada Beberapa Rumah Sakit Di Dki Jakarta. Jurnal Manajemen dan Pemasaran Jasa, 7(1), 199-217.

Dewi, I. K., Pd, M., & Mashar, A. (2019). Nilai-nilai profetik dalam kepemimpinan modern pada manajemen kinerja. Gre Publishing.

Febrian, W. D., Ansori, K., Roza, N., Syafri, M., Susanto, S., & Lubis, F. M. (2024). STRATEGI MANAJEMEN TALENT UNTUK PENINGKATAN KINERJA DAN RETENSI KARYAWAN. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(2), 4069-4077.

Fitrianto, I. (2020). Pengaruh motivasi, disiplin, dan kepuasan kerja, terhadap kinerja karyawan PT. Bumi Rama Nusantara. YUME: Journal of Management, 3(1).

Gutama, T. A. (2010). Peran komunikasi dalam organisasi. Jurnal Sosiologi Dilema, 25(2), 107-113.

Jayanti, K. T., & Wati, L. N. (2019). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Terhadap Kinerja Karyawan Dan Dampaknya Terhadap Loyalitas Karyawan. Jurnal Ekobis: Ekonomi Bisnis & Manajemen, 9(1), 71-88.

Maulidiyah, N. N. (2020). Peran budaya organisasi dalam meningkatkan kepuasan kerja serta dampaknya terhadap kinerja karyawan Bank Indonesia. Jurnal Manajemen Bisnis, 17(2), 273-286.

Millena, R., & Mon, M. D. (2022). Analisis pengaruh kompensasi pelatihan dan pengembangan terhadap retensi karyawan dengan kepuasan kerja sebagai mediasi pada karyawan manufaktur tunas Bizpark Kota Batam. JWM (Jurnal Wawasan Manajemen), 10(3), 157-166.

Nasution, E. H., & Musnadi, S. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Kerja Dan Dampaknya Terhadap Kinerja Pegawai Kanwil Direktorat Jenderal Kekayaan Negara Aceh. Jurnal Magister Manajemen, 2(1), 123-134.

Noorcahyo, D. (2025). Pengaruh Strategi kepemimpinan, Pelatihan dan Kepuasan kerja terhadap Meningkatkan kekuatan perusahaan. Jurnal Greenation Sosial dan Politik, 3(1), 33-43.

Nurmalitasari, S., & Andriyani, A. (2021). Pengaruh Pelatihan, Pengembangan Karier, Work Life Balance terhadap Retensi Karyawan dengan Kepuasan Kerja sebagai Variabel Pemediasi (Studi pada Karyawan Tetap PT. BPR Restu Artha Makmur Kota Semarang). Diponegoro Journal of Management, 10(4).

Retnowati, E., & Putra, A. R. (2023). Pengaruh Sistem Penilaian Kinerja Dan Kepuasan Kerja Terhadap Turnover Intention. Jurnal Ilmiah Satyagraha, 6(2), 215-230.

Ruswati, A. S., Suhara, A., Mayasari, N., & Rohmah, S. (2024). Peran Psikologi Organisasi dalam Meningkatkan Kepuasan Kerja dan Loyalitas Karyawan pada Perusahaan Multinasional. Jurnal Psikologi dan Konseling West Science, 2(04), 282-292.

Simanjuntak, D. S., Nadapdap, K. M. N., & Winarto, W. (2017). Pengaruh Persepsi Penilaian Prestasi Kerja terhadap Kepuasan Kerja Karyawan. Jurnal Manajemen, 3(2), 6-13.

Sukamto, D. A., Puspita, N. A., Roihana, H., & Chamariyah, C. (2024). Pengaruh Manajemen Kinerja SDM Terhadap Retensi Karyawan Melalui Kepuasan Kerja. Jurnal EMA, 9(2), 163-171.

Tarjo, T. (2019). Pengaruh Motivasi Kerja Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan. JAMIN: Jurnal Aplikasi Manajemen Dan Inovasi Bisnis, 2(1), 53-65.

Utami, V. A. V. W. R., & Dwiatmadja, C. (2020). Pengaruh pengembangan karir, motivasi kerja dan pemberian kompensasi terhadap loyalitas kerja karyawan (Studi kasus pada karyawan PT. Tribun Berita Online). International Journal of Social Science and Business, 4(2), 267-275.

Downloads

Published

2025-04-28

How to Cite

Fatmawati, D., Nazmi, I., & Falah, N. (2025). Human Resource Performance Management Strategies to Enhance Employee Retention Through Job Satisfaction. Journal of Economics and Management, 3(1), 21–27. https://doi.org/10.70716/ecoma.v3i1.137