Pengenalan Bahasa Inggris Melalui Aplikasi Alquran English Translation di TPQ Al-Khurriyah
DOI:
https://doi.org/10.70716/seed.v2i1.101Keywords:
English Vocabulary, Learning Al-Quran, English TranslationAbstract
The purpose of community service entitled Introduction to English through the Al-Quran English Translation application at the Al-Khurriyah Al-Quran Learning Center (TPQ) is to provide a basic introduction to English vocabulary through the Al-Quran translation application to improve and add insight into English to students in TPQ Al-Khurriyah. The steps taken are to carry out a series of activities to introduce English through the Al-Quran English Translation application to children aged 5-9 years, especially the surahs Alfatiha, Al-Ikhlas, Al-Falaq, and An-Nas, to provide early insight into English while facilitating the reading of the Al-Quran, especially Juz 30 to students in TPQ Al-Khurriyah. The results of community service conclude that based on the results of observations, there is an increase in motivation to speak English in TPQ Al-Khurriyah, which is indicated in memorizing the English Surah Alfatihah.
Downloads
References
Agustina, E., Rohmah, A., & Kuspiyah, H. R. (2019). Pendampingan bimbingan belajar bahasa inggris dan bakti sosial di Yayasan Pendidikan dan Sosial Roudlotut Thullab. Jurnal Indonesia Mengabdi, 1(1), 1-5.
Ahmada, A., Mahmud, M., & Nisa, K. (2023). Pemberdayaan Santri Pondok Pesantren Nurul Islam Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Melalui Program English Fun Learning. Al-Ijtimā: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 176-186.
Cahyaningrum, I. O., & Baraja, A. (2021). Workshop pengembangan media pembelajaran dan bahasa inggris berbasis teknologi informatika di era pandemi bagi guru SDIT Al Falaah Simo. Jubaedah: Jurnal Pengabdian dan Edukasi Sekolah (Indonesian Journal of Community Services and School Education), 1(1), 37-43. https://doi.org/10.46306/jub.v1i1.7
Direktorat Riset dan Pengabdian Masyarakat Direktorat Jenderal Penguatan Riset dan Pengembangan Kementerian Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi. (2018). Panduan Penilaian Kinerja Pengabdian Kepada Masyarakat Di Perguruan Tinggi. Jakarta: Direktorat Riset dan Pengabdian Masyarakat, Direktorat Jenderal Penguatan Riset dan Pengembangan Kementerian Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi.
Hidayah, A., Purnomo, B., Widiyantari, Y., & Susylowati, E. (2021). Pengenalan Bahasa Inggris Melalui Lagu Di Tpq Al Kautsar 1. Jubaedah: Jurnal Pengabdian dan Edukasi Sekolah (Indonesian Journal of Community Services and School Education), 1(3), 226-231. https://doi.org/10.46306/jub.v1i3.43
Ilham, I., Irwandi, I., Isnaini, Y., Rahmaniah, R., Hudri, M., & Bafadal, M. F. (2021). Pendampingan Pembelajaran Bahasa Inggris Dasar pada Santri Pondok Pesantren Nurul Islam di Kekalik, Sekarbela, Mataram. JCES (Journal of Character Education Society), 4(4), 1051-1060. https://doi.org/10.31764/jces.v3i1
Saputro, I. E., & Faizin, M. (2024). Pendampingan Literasi Bahasa Inggris Komunitas Anak Kampung Walal (KAWAL) di Kabupaten Sorong . Nusantara Mengabdi Kepada Negeri, 1(2), 72–79. https://doi.org/10.62383/numeken.v1i3.460
Saputro, I. E., Faridi, A., Saleh, M., & Syafri, F. (2022, September). Pemanfaatan Aplikasi Synchronous dan Asynchronous Pada Pembelajaran Bahasa Inggris: Perspektif dan Urgensi Mahasiswa Pada Fenomena Pendidikan Abad 21. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (Vol. 5, No. 1, pp. 541-545).
Tarwana, W., Rustandi, A., & Ijudin, M. (2022). Pendampingan dan pelatihan kompetensi tutur bahasa inggris santri sebuah pondok pesantren dalam mempromosikan artificial intelligence sebagai media pembelajaran. Abdimas Galuh, 4(2), 1071-1082. http://dx.doi.org/10.25157/ag.v4i2.8163
Tsani, M. H. N., Aniuranti, A., & Budiman, A. (2021). Pelatihan English Conversation Bagi Tenaga Pendidik Di Universitas Nahdlatul Ulama Purwokerto. Jubaedah: Jurnal Pengabdian dan Edukasi Sekolah (Indonesian Journal of Community Services and School Education), 1(2), 156-164. https://doi.org/10.46306/jub.v1i2.31
Warohma, E., Abdillah, M. I., & Arini, S. M. (2020). Pendampingan pembelajaran bahasa Inggris dasar pada santri pondok pesantren Nurul Huda (PPNH) Sukaraja. Manhaj: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat, 9(2), 81-89.
Yuniasih, E., Hafiz, F., Nandini, N. A., Maisara, A., & Hasmi, D. A. (2024). Pendampingan Pengenalan Kosa-Kata Dalam Bahasa Inggris Berbasis Kearifan Lokal TPA Ad-Dakwa Lampung Timur. Adzkiya: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 10-17. https://doi.org/10.47902/adzkiya.v2i1.123
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Isnaini Eddy Saputro, Muhammad Hafiz Ingsaputro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.