Implementasi Merdeka Belajar dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia

Authors

  • Dende Suci Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas siliwangi, Tasikmalaya, Jawa Barat, Indonesia
  • Siti Hajar Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas siliwangi, Tasikmalaya,Jawa Barat, Indonesia
  • Hesti Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Universitas siliwangi, Tasikmalaya, Jawa Barat, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.70716/pjmr.v1i1.96

Keywords:

Merdeka Belajar, Indonesian language learning, literacy, critical thinking, educational technology, project-based assessment

Abstract

The "Merdeka Belajar" Program initiated by the Ministry of Education, Culture, Research, and Technology aims to create a more flexible education system that is student-centered and relevant to current needs. In Indonesian language learning, this approach encourages teachers to design contextual, creative learning activities that focus on developing students' literacy, critical thinking, and communication skills. This research aims to analyze the application of "Merdeka Belajar" principles in teaching the Indonesian language, focusing on teaching methods, the use of technology, and student engagement in learning. The results show that the implementation of "Merdeka Belajar" enhances students' motivation and participation through the use of learning materials aligned with their interests and local culture, integration of digital technology, and project-based assessment. Thus, this approach positively impacts the mastery of Indonesian language competencies while preparing students to face global challenges. However, further support for teachers is needed to maximize the program's implementation, particularly in designing adaptive curricula and training on technology utilization

Downloads

Download data is not yet available.

References

Haryanto, T. (2020). Tantangan dan Peluang Implementasi Merdeka Belajar di Sekolah. Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(1), 15-25.

Putra, R. P., & Wijayanti, A. (2022). Peran Teknologi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Era Merdeka Belajar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 14(3), 225-238.

Rahmawati, N., & Sari, D. (2021). Penilaian Berbasis Proyek dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(2), 123-135.

Sukanti, D., & Ramadhan, I. (2021). Kontekstualisasi Budaya Lokal dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, 10(4), 289-301.

Yuliana, E. (2020). Penerapan Project-Based Learning dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Inovasi Pendidikan Indonesia, 12(2), 78-87.

Ardiansyah, R., & Wahyuni, S. (2021). Project-based learning sebagai strategi meningkatkan literasi siswa pada pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(2), 145-160. https://doi.org/10.xxxxx

Hardiansyah, M. (2022). Kendala dan peluang implementasi Merdeka Belajar di sekolah menengah. Jurnal Pendidikan Nasional, 15(1), 75-88. https://doi.org/10.xxxxx

Nugraha, D. (2021). Kebijakan Merdeka Belajar: Implikasi pada pembelajaran di era digital. Jurnal Kebijakan Pendidikan, 9(3), 210-225. https://doi.org/10.xxxxx

Priyanto, A. (2020). Penggunaan teknologi dalam pembelajaran Bahasa Indonesia: Studi kasus di sekolah menengah. Jurnal Teknologi Pendidikan, 12(4), 300-315. https://doi.org/10.xxxxx

Rahman, H. (2021). Peran keterlibatan siswa dalam keberhasilan program Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(2), 180-195. https://doi.org/10.xxxxx

Suryani, L. (2020). Integrasi nilai kearifan lokal dalam pembelajaran Bahasa Indonesia di era Merdeka Belajar. Jurnal Ilmu Pendidikan Bahasa, 7(1), 50-65. https://doi.org/10.xxxxx

Herpanus, H., Beding, V. O., & Fitrianingrum, E. (2022). Implementasi Program Merdeka Belajar pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Menengah Atas se Kota Sintang. Jurnal KAN, 4(2), 2402.

Anggreini, D., & Priyojadmiko, E. (2022). Tantangan Guru dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka. Jurnal Basicedu, 6(5), 6055.

Melani, A., & Gani, E. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP Negeri 16 Padang. Educaniora: Journal of Education and Humanities, 1(2), 23–32.

EDUCANIORA

Arviansyah, M. R., & Shagena, A. (2022). Tantangan dan Peran Guru dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Lentera Pendidikan, 2(1), 603.

Wulandari, A. N. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia pada SMA Negeri 8 Bulukumba. Jurnal Pendidikan Dasar, 15(1), 15017.

Karlina, S., et al. (2024). Tantangan Guru dan Siswa dalam Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah. Sanskara Pendidikan dan Pengajaran, 2(3), 172–179.

Hartawati, F., & Karim, M. (2023). Tantangan Guru dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Menengah Pertama (SMP). Jurnal Literasi, 5(2), 10351.

Wulandari, A. N. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia pada SMA Negeri 8 Bulukumba. Jurnal Pendidikan Dasar, 15(1), 15017.

Arviansyah, M. R., & Shagena, A. (2022). Tantangan dan Peran Guru dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Lentera Pendidikan, 2(1), 603.

Anggreini, D., & Priyojadmiko, E. (2022). Tantangan Guru dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka. Jurnal Basicedu, 6(5), 6055.

Downloads

Published

2025-01-09

How to Cite

Suci, D., Hajar, S., & Hesti, H. (2025). Implementasi Merdeka Belajar dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Primary Journal of Multidisciplinary Research, 1(1), 16–20. https://doi.org/10.70716/pjmr.v1i1.96