Aplikasi Web Pemasaran Produk Makanan UMKM Dengan Fitur Pencarian Menggunakan Algoritma Boyer-Moore (Studi Kasus: UMKM Ombe Baru)

Authors

  • Selvia Rosita Program Studi Teknik Informatika, Universitas Teknologi Mataram, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.70716/jocsit.v1i1.189

Keywords:

MSME, web applications, boyer-moore algorithm, product search , digital marketing

Abstract

The development of information technology provides great opportunities for Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) to expand the reach of their product marketing through digital media. However, many MSMEs still do not have an effective digital platform to market their products independently. This study aims to design and build a web application for marketing MSME food products with a search feature based on the Boyer-Moore algorithm, which can speed up the product search process and increase system efficiency. The system development method used is the Waterfall model, including the stages of needs analysis, design, implementation, testing, and maintenance. The application is built using HTML5, CSS3, JavaScript, PHP, and MySQL technologies, with the Boyer-Moore algorithm implemented in the search feature to speed up keyword matching. The test results show that the application runs well, is responsive, and is able to display search results quickly, especially when the amount of product data increases. Performance testing shows that the Boyer-Moore algorithm has a faster response time than conventional search methods. This application is expected to be a practical and efficient digital solution in helping MSMEs market food products independently and competitively in the digital era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adhiyatunnisa, N. L., Wisna, N., & Asniar, A. (2024). Perancangan Sistem Berbasis Web untuk Optimalisasi Pembelian Bahan Baku dan Bahan Penolong pada UMKM. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 8(2), 2226-2248.

Asshiddiqie, M. A., & Supriana, C. E. (2023). Perancangan User Experience Aplikasi E-Commerce Menggunakan Metode Design Thinking:(Studi Kasus: Aplikasi UMKM Lapak Cianjur). Jurnal Pasundan Informatika, 2(1).

Djardjani, M. K., & Dermawan, D. A. (2024). Penerapan Algoritma Boyer Moore untuk Pencarian Teks dalam Sistem Informasi Laporan Kerja di Fakultas Vokasi. Jurnal Manajemen Informatika.

Evangeulista, G., Agustin, A., Putra, G. P. E., Pramesti, D. T., & Madiistriyatno, H. (2023). Strategi UMKM dalam menghadapi digitalisasi. Oikos Nomos: Jurnal Kajian Ekonomi Dan Bisnis, 16(1), 33-42.

Feni, R. (2022, November). Rancang Bangun Sistem Informasi Pemasaran Batik Tulis Mbah Jo Berbasis Web Pada Umkm Di Pilangkenceng Kabupaten Madiun. In Prosiding Seminar Nasional Teknologi Informasi dan Komunikasi (SENATIK) (Vol. 5, No. 1, pp. 95-104).

Fithri, D. L., Utomo, A. P., & Nugraha, F. (2017). Pemanfaatan e-commerce populer populer untuk optimalisasi pemasaran produk pada kube bordir kurnia desa demangan kudus. Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro dan Ilmu Komputer, 8(2), 819-824.

Liana, L. I., & Nudin, S. R. (2020). Implementasi algoritma Best-First Search untuk aplikasi mesin pencari handphone pada e-commerce (Apenphone). Journal of Informatics and Computer Science (JINACS), 2(01), 67-73.

Magdalena, H., & Ellyani, W. (2017). Strategi memanfaatkan e-commerce dalam memasarkan makanan khas Bangka (Studi Kasus: Aneka Citra Snack). Cogito Smart Journal, 3(2), 286-298

Mukaromah, H., & Amelia, K. R. (2019). Perancangan Aplikasi Penjualan Tapis Lampung Berbasis Android Menggunakan Algoritma String Matching. Aisyah Journal Of Informatics and Electrical Engineering (AJIEE), 1(1), 30-38.

Mutoriq, A., Perdana, M. P., Yasykur, M. W., Salsabila, A., & Budiman, K. (2022). Perencanaan strategis sistem informasi pada UMKM produk herbal dengan metode ward and peppard. REMIK: Riset dan E-Jurnal Manajemen Informatika Komputer, 6(2), 94-104.

Rahadi, D. R., & Wardiman, C. (2022). Strategi Pemasaran Umkm di Masa Pandemi Covid-19. Eklektik: Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan, 5(1), 96-106.

Ramadhan, B. (2020). Perancangan Aplikasi Web Promosi Produk UMKM Berbasis HTML dan PHP. Jurnal Ilmu Komputer, 8(1), 20–29.

Sanjaya, Y. C., Dewi, S., Bagaskoro, F. T., Situmorang, A. M., Bryanto, R. D., & Christinauli, C. (2022). Sistem Informasi Berbasis Web Sebagai Media Pemasaran Umkm Di Desa Ngrimbi. KARYA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 62-67.

Suryana, A. T., & Burhanuddin, B. (2021). Pengaruh kompetensi kewirausahaan terhadap kinerja usaha umkm kopi: sebuah tinjauan teoritis dan empiris. Jurnal AGRISEP: Kajian Masalah Sosial Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 117-128.

Wijaya, F. W., & Prawira, B. (2022). Penerapan Metode Waterfall pada Sistem Informasi Kas Kecil. Jurnal Informatika Teknologi dan Sains (Jinteks), 4(4), 335-340.

Downloads

Published

2025-05-26

How to Cite

Rosita, S. (2025). Aplikasi Web Pemasaran Produk Makanan UMKM Dengan Fitur Pencarian Menggunakan Algoritma Boyer-Moore (Studi Kasus: UMKM Ombe Baru). Journal of Computer Science and Information Technology, 1(1), 20–25. https://doi.org/10.70716/jocsit.v1i1.189