Peran Keluarga dalam Membentuk Pola Pembiasaan Pendidikan Agama Islam pada Anak Usia Dini

Authors

  • Raja Wardana STAI Tebingtinggi Deli Sumatera Utara
  • Nana STAI Tebingtinggi Deli Sumatera Utara, Indonesia
  • Azka STAI Tebingtinggi Deli Sumatera Utara, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.70716/jocdem.v1i2.143

Keywords:

Family role, Islamic religious education, Habituation pattern, Early childhood, Islamic character

Abstract

The family plays a central role in shaping the pattern of Islamic religious education habituation in early childhood, as the family environment is the first place where a child receives education. Instilling religious values from an early age becomes a crucial foundation in building strong Islamic character. This study aims to examine the role of the family, especially parents, in implementing patterns of Islamic religious education habituation in early childhood. The research method used is descriptive qualitative with a literature study and empirical observation approach. The results show that the family acts as the primary role model through daily behavior, communication, and religious practices, such as encouraging children to pray, read the Qur'an, and learn supplications. This habituation pattern requires consistency and positive reinforcement so that religious values can be deeply instilled. In conclusion, the family's role is vital in shaping a child's religious personality, which will serve as their provision for facing future life challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia, R. (2017). Pendidikan agama Islam dalam keluarga: Studi tentang pola asuh orang tua dalam membentuk karakter anak. Jakarta: Pustaka Ilmu.

Fauzan, A. (2021). Peran keluarga dalam membentuk karakter islami anak usia dini. Bandung: Media Pendidikan.

Hasanah, N. (2019). Komunikasi efektif dalam pendidikan agama Islam pada anak usia dini. Yogyakarta: Mitra Cendekia.

Hidayat, M. (2018). Keteladanan orang tua sebagai metode pendidikan agama Islam dalam keluarga. Surabaya: Al-Mawardi Press.

Nurhayati, S. (2022). Penguatan positif dalam pembiasaan nilai-nilai agama Islam pada anak usia dini. Malang: UMM Press.

Rahman, T., & Sari, F. (2020). Peran keluarga dalam pembentukan karakter religius anak usia dini. Semarang: Lentera Ilmu.

Suryani, D. (2020). Lingkungan keluarga dan pendidikan agama Islam pada anak. Bandung: Pustaka Islam.

Azizah, N. (2022). Pola Asuh Religiositas Anak dalam Keluarga Muslim. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 123-135.

Hamid, R., & Fauzan, M. (2021). Pengaruh Pendidikan Agama Islam dalam Keluarga terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 8(1), 45-60.

Hidayat, A., & Maulana, R. (2020). Peran Lingkungan Keluarga dalam Meningkatkan Religiusitas Anak Usia Dini. Jurnal Studi Islam, 15(3), 211-225.

Rahman, T., & Fitri, A. (2021). Tantangan Pendidikan Agama Islam dalam Keluarga di Era Digital. Jurnal Pendidikan Islam Kontemporer, 7(4), 89-102.

Sukardi, M. (2019). Metode Keteladanan dalam Pendidikan Islam: Kajian Teoritis dan Empiris. Jurnal Tarbiyah, 5(2), 67-80.

Suyadi, R., & Selamet, H. (2020). Keluarga sebagai Basis Pendidikan Islam: Perspektif Psikologi Pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam Nusantara, 12(1), 33-50.

Downloads

Published

2025-03-23

How to Cite

Wardana, R., Nana, N., & Azka, A. (2025). Peran Keluarga dalam Membentuk Pola Pembiasaan Pendidikan Agama Islam pada Anak Usia Dini. Journal of Community Development and Empowerment, 1(2), 26–30. https://doi.org/10.70716/jocdem.v1i2.143